2011. november 3., csütörtök

Az egyediség átlagos

Kép a tankonyvtar.hu oldalról
Az átlagoshoz tartozni öröm, hisz akkor az ember a tömeggel haladhat. A tömeg azonosságot, összetartozást, erőt jelent. Az átlagos, olyan biztonságos.
Az anyák számára, így számomra is fontos szempont gyermekem átlagos fejlődése, így folyamatosan figyelem, mikor kúszik, ül, mászik, áll fel, jár, adja-e a megfelelő hangokat a megfelelő időben. Az átlagos fejlődésről szakirodalomban, szakemberektől és más édesanyáktól szerzünk általában információt. 
Nos, néha egyik sem megfelelő, mert van, hogy az egyediséggel nem számolunk. Néha a gyermekünk túl későn, túl hamar csinál valamit, de miért is? Mert zseni vagy mert elmaradott? Vagy csak azért mert egyedi, nem az átlaghoz igazodik. Néha későn fordul át, néha a mászás megkésik, és semmi gond nem történik.
Van, hogy valóban fejlesztő segítségre van szükség a gyermekünknek. Hogyan döntsük el, vajon egyedi a gyermek vagy valóban a normától való jelentős eltérés problémát sejtet?
  • Vegyük figyelembe a gyermek már megismert ritmusát
  • Mérjük fel saját aggódásunk mértékét
  • Amennyiben mindkét előző kérdés aggasztó, kérjük ki szakember tanácsát 
  • Egyszerű fejlesztő játékokat beiktatva a napirendbe támogathatjuk gyermekünket a szakember útbaigazítása alapján
Nézzük meg az egyediségről informálódásunk 3 Sz forrásait:

Szakirodalom
Még a szakirodalom elolvasása előtt érdemes meggyőződni a forrás hitelességéről. Az Interneten például rengeteg fals hírrel, információval pánikot élhetünk át. Még kedves barátunk, a google sem tudja szűrni, melyek valóban hiteles ismeretek. A szakirodalmak sokszor eltérő adatot adnak meg azonos területre, mivel más- más szakterület szempontjából elemzik.

Szakember
A szakirodalomhoz hasonlóan érdemes referenciát keresni, nehogy kuruzslóval találjuk szembe magunkat. Amennyiben meggyőződtünk, hogy hiteles személy, még mindig kérdés, hogy nem köteleződött-e el egy módszer iránt, érdemesebb komplex megoldásokban gondolkodni, hisz gyermekünk egyes mozgáskiesése nem csak a mozgásra hat a későbbiekben, hanem más kognitív területekre is. A szakember feladata ezeknek a kapcsolatoknak a feltárása és egyesített támogatása. Például egyik logopédus barátnőm nem csak a hangok kialakításával dolgozik, hanem különböző terápiákkal, azok elemeivel, mert a beszédfejlődés fontos része a mozgás. Olyan szakembert érdemes keresni, aki komplex módszerekkel dolgozik, folyamatosan fejleszti magát.

Szülők
Magunk ellen szólva mi vagyunk sokszor magunk és társaink ellensége, mert az enyém már ezt tudja, meg ezt tudja példák a többiekben pánikot kelt, hogy valami nincs rendben a gyermekükkel. A másik gond, hogy gyakran félinformációkat adunk át egymásnak. Például az anyai közösségben fejlesztő módszerekről folyt a megbeszélés, aminek a végére már mindenki vinni akarta a gyermekét. Nem olcsó program olyan gyermekeknek, akiknek nincs rá valóban szüksége. Mindemellett mi vagyunk egymás legjobb támogatói is, így a "hályogkovács" biztos tudásával mégiscsak szükség van ránk. :-)

Nos, sikerült teljesen összezavarni?
Ne hagyd magad! Tudod, magad és gyermeked te ismered a legjobban.
Ha segítségre van szükséged, tedd meg a lépést. Inkább kétszer, minthogy egyszer gond legyen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése