2012. március 26., hétfő

Tanácsadás, avagy a hóhért akasztják

Nemrég több kedves barátom is áldott állapotba került. Először az egyűvé tartozás boldog érzése ragadott magával, majd az az apró önelégült érzés, hogy majd én mindenben segíteni fogok, hisz már átéltem, már tudom, miről szól az egész anyaság. Végiggondoltam, hogy miket kell mindenképpen megosztanom velük, hogy biztonságban érezzék magukat, hogy nekik ne legyen annyi gondjuk. Már csak a jótanácsaim formája volt kérdés. Levelet írjak? Beszélgessek velük telefonon, személyesen? Gyűjtsek kiadványokat, cikkeket?

A kérdés megoldódott. Barátaim írtak, ami kapóra jött, hogy hosszú litániával válaszoljak, mely kitér minden információra. Felmerült a szükséges eszközök kérdése, és én már írtam is a listát, a magyarázatokat, instrukciókat. Úgy éreztem, lassan eljött az idő, hogy egy könyvet szerkesszek számukra...

Aztán egy nap azon kaptam magam, hogy kezdek épp olyan lenni, mint akiktől irtóztam a gyermekem megszületését követően. Túl sok információval akarom a saját tudásom, tapasztalatom alapján ellátni a barátaimat. De honnan tudhatom, hogy erre van szükségük? Meg sem kérdeztem őket, hanem előfeltételeztem a szükségletük kielégítésének igényelt formáját. Régen ha én is kérdeztem valamit babás anyukáktól, sokszor kaptam a kért igen- nem válasz helyett olyan hosszú információsort, melyre nem voltam képes emlékezni, a szükséges információt pedig képtelen voltam kihámozni.
Így hát az épp 20 soros válaszomat egy gombnyomással töröltem. Megírtam 2 ötletet, és megdicsértem a barátnőm gondolkodásmenetét. Kicsi információegységeket közlök, így láthatóvá válik a támogatói szándékom. A másik fontos eleme a leveleimnek a dicséret, megerősítés. Sokszor ennyi elég, hogy egy kismama továbblépjen, és maga fedezze fel az anya - gyermek kapcsolat szépségét. Mert nem az ágyon, fürdetőn múlik. Az eszközhiányok megoldhatóak, hanem az odaforduláson, ahhoz pedig energia kell, méghozzá pozitív.

Jótanács tanácsadóknak
- Figyeld meg a kérdezőt, mit kér valójában.
- Figyeld meg a kérdező szokásait, abból felismerhető a kért válasz formája.
- Kérdezz rá, ha nem tudod, valójában mennyit, hogyan tanácsolj.
- Légy rövid és lényegretörő a további segítségnyújtás megerősítésével.
- Csak arra válaszol, amit kérdezett.
- Pozitív mondatokban erősítsd meg a tanácsot kérőt, abban, amit jól csinált, gondolt.
- Légy boldog, mert téged kérdezett, a bizalmát a kezedbe helyezte a kérdeződ!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése